Sunday, January 17, 2010

Disebalik Fitnah Yang Melanda

Pergolakan AJK Kariah yang heboh diperkatakan selama ini hampir-hampir dilupakan. Namun tidak semua yang menyedari masih ada lagi beberapa buah masjid yang masih ditahan pelantikannya walaupun sudah diluluskan oleh Majlis. Bagi kebanyakan orang awam yang hanya mendapatkan maklumat bergantung kepada media cetak semata-mata, menganggap ianya adalah angkara Pengarah dan Pegawai Tadbir Agama Daerah. Amat sukar untuk menerangkan secara terperinci kedudukannya yang sebenar memandangkan latar belakang yang berbeza di antara semua daerah. Namun bagi yang cuba memahaminya, cukuplah dengan meneliti dan mengkaji sebahagian daripada kronologi yang disediakan oleh Pegawai Tadbir Agama Slim River, yang merupakan daerah paling kuat bergolak dalam urusan perlantikan ini.

Tarikh

Keadaan / Perkara

Catitan / ulasan


1.8.09

Sabtu


Menandatangani senarai yang diberi oleh Pejabat Menteri Besar Perak tanpa pindaan walaupun didapati ada sejumlah nama yang saya sendiri tidak kenal.


- Tandatangan dibuat atas alasan menjaga nama baik Jabatan dan Pengarah yang telah mendapat arahan daripada Setiausaha Kerajaan Negeri Perak

- Keadaan kelam kabut ini berlaku disebabkan senarai tersebut akan diangkat ke Persidangan Majlis dalam tempoh 2 hari.


2.8.09

Ahad


i. Mendapat panggilan telefon dari PPMD yang menyatakan beliau bersama Penghulu berada di rumah OBJ untuk mendapat tandatangan senarai tersebut.

ii. Beliau menyatakan Penghulu ingin meminda senarai tersebut. Dan saya memberi arahan sendiri dengan Penghulu Ulu Bernam bahawa senarai tersebut jangan dipinda. Pindaan hendaklah dibuat setelah Persidangan Majlis meluluskan kerana ingin mempercepatkan pelantikan Jawatankuasa Kariah yang berlarutan begitu lama.

iii. PPMD memaklum melalui telefon bahawa Penghulu telah membuat pindaan senarai tersebut tanpa kebenaran dan berbincang dengan PTA.

iv. Saya juga meminda kembali senarai tersebut dan menyerahkan kembali kepada Bahagian Pengurusan Masjid untuk diangkat ke Persidangan Majlis keesokan harinya.






PTA adalah pengerusi kepada panel pencadang jawatankuasa kariah. Penghulu tidak mempunyai sebarang hak untuk membuat keputusan sesuka hati.




Senarai inilah yang telah diluluskan oleh Majlis dan bukan senarai yang dipinda oleh Penghulu.


Ogos 2009


hingga


Disember 2009


Persidangan Majlis telah meluluskan senarai nama 6 buah daerah dan menolak senarai 10 buah daerah lagi.

PTA diminta membincangkan kembali senarai ini dengan Penghulu dan OBJ dan mengemukakan senarai baru kepada Majlis.

Oleh kerana menghormati YAB Menteri Besar, semua PTA menjadikan senarai yang dikeluarklan oleh Pejabat Menteri Besar sebagai asas dan hanya menukarkan mereka yang tidak layak dengan yang lebih layak.




Ini adalah prosedur sebenar cadangan perlantikan mengikut undang-undang.


Disember 2009


i.Persidangan Majlis telah meluluskan senarai tersebut bersama- sama dengan daerah yang lain


Maka bermulalah episod kontroversi apabila ada pihak yang tidak senang apabila melihat senarai yang diluluskan oleh Majlis berbeza dengan senarai yang dikeluarkan oleh Pejabat Menteri Besar Perak. Perbezaan ini bukan hanya berlaku di Daerah Slim River malah hampir semua Daerah di Negeri Perak.


Pihak atasan telah diarah oleh Setiausaha Kerajaan Negeri untuk mengenalpasti peratus perubahan antara senarai nama yang diluluskan oleh Majlis dengan senarai yang dikeluarkan oleh Pejabat Menteri Besar.


PTA hanya boleh menanti apakah tindak balas yang akan dikenakan ke atas mereka akibat mempertahankan hak mereka yang telah diperuntukkan oleh undang-undang.


No comments: