Monday, November 2, 2009

Undang-Undang Tanpa Roh

Bekas Mufti Perlis, Dr Asri Zainul Abidin ditahan oleh anggota Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) tengah malam tadi. Beliau akan didakwa di Mahkamah Syariah Gombak Timur dekat AU jam 9 pagi ini (2 November 2009).


Walaupun saya amat banyak tidak bersetuju dengan hujjah dan pendekatan beliau dalam menangani permasalahan semasa berkaitan agama, namun tragedi ini bagi saya amat mengecewakan. Undang-undang Tauliah Mengajar mempunyai sejarah yang tidak semua mengetahuinya. Kesukaran mensabitkan kesalahan menyebarkan ajaran salah menyebabkan satu kaedah pensabitan yang lain yang lebih praktikal. Ianya akhirnya disalahguna sebagaimana ISA yang digunakan bagi tujuan selain daripad isu-isu berkaitan komunis.
Kalau sekiranya penguatkuasaan undang-undang ini dilaksanakan sepenuhnya, maka akan terkesanlah segala aktiviti dakwah dan majlis ilmu di seluruh negara selama ini. Tidak ada seorang muftipun yang mempunyai tauliah bagi setiap negeri di negara ini. Panel-panel forum tersohor yang berkumandang suara mereka di seluruh negara pastinya terlibat dengan pelanggaran undang-undang ini.
Selangor bukan pertama kali menggemparkan negara dengan isu seperti ini. Beberapa orang tokoh agama sebelum ini yang jauh lebih hebat berbanding mereka yang memberikan tauliah tersebut juga pernah menjadi mangsa undang-undang ini.
Ketegasan dalam mel;aksanakan undang-undang amat penting bagi membolehkan undang-undang itu dihormati. Namun melaksanakan undang-undang manusia tanpa melihat kepada roh dan maqasid penggubalannya hanya akan menyebabkan kehinaan kepada undang-undang tersebut apatahlagi pihak yang menguatkuasakannya.

No comments: