Thursday, October 27, 2011

TAMBAHAN JAWAPAN TERHADAP SURAT LAYANG MAJLIS AGAMA ISLAM DAN ADAT MELAYU PERAK


Pertama kali membacanya aku menganggap ianya takde kena mengena denganku kerana ianya hanya ditujukan kepada pegawai yang tertentu (aku perasan aku tak macam tu) seperti berikut :

Kepada :
PEGAWAI YANG TAK RETI BAHASA
KAKITANGAN YANG SOMBONG
KETUA YANG BERLAGAK PANDAI MENGURUSSTAF YANG MANJA SAMPAI TAK BUAT KOJE


Apabila diteliti, ada jugak fakta yang menyentuh isu masjid yang kini secara langsung di bawah pentadbiran kami di Bahagian Pengurusan Masjid. Maka sekadar menambah dan melengkapkan jawapan oleh Ustaz Asyraf Ismail yang telah diberikan sebelum ini. Aku mengorbankan masa-masa berharga yang aku ada untuk menyediakan ualasan-ulasan ringkas ini dalam beberapa perkara yang menyentuh hati dan perasaan aku yang lemah ini.

Hati tuan-tuan tak tak ubah macam Iblis
Berlagak Soleh, Alim, memakai pakaian Ulama,

Aku tak berani tolak bulat-bulat tapi amat bahaya untuk membuat tuduhan secara umum seperti ini. Takkan takde yang baik langsung di jabatan ni.

menumpang di kompleks
Kenapa JAIP tak dak bangunan sendiri ?


Kesilapan fakta ;

1. Kami menyewa bukan menumpang.
2. Kami tak suka sangat menyewa tapi dipaksa menyewa kerana 
   jika keluar Baitulmal akan kehilangan sewaan beratus ribu
   setahun – Kami teraniaya di sini.
3. Kami sudah ada tanah untuk pejabat baru di Meru Raya –
    tolonglah halau kami dari kompleks.

4. Setakat ini kami hanya berupaya menarik keluar pejabat kami  
    secara terpisah-pisah – Pembinaan Kompleks INTIM,
    perpindahan Bahagian Pengurusan Masjid dan Bahagian
    Penguatkuasaan.

Mengata, memfitnah, mengumpat, mencaci warga Majlis Agama Islam Perak di belakang kami…..

Mungkin mengata, mengumpat dan mencaci ada kut, tapi kami tujukan kepada yang tertentu je… ramai yang okay kami tak kata.

Fitnah tak pasti…tapi untuk apa…anggota Baitulmal adalah bekas staf, teman sekerja dan yang penting bukan saingan kami.

Apapun kita mungkin lebih kurang je, sama-sama lah kita bertaubat dan bermaafan dalam hal ni.

 Kami orang yang teraniaya telah memaafkan Tuan-tuan

Maaf kalau selama ni merasa teraniaya tanpa kami sedari. Kami tidak pernah bermaksud begitu.


TUDUHAN TUAN-TUAN KEPADA KAMI
Tak pandai mengurus, tak pandai agih wang zakat, tak perihatin fakir miskin, songlap duit zakat, guna duit zakat untuk kepentingan diri

Siapa kata KAMI…….

tak pandai mengurus….?

tak pandai agih wang zakat dengan betul…?

perihatin fakir miskin….? – (tertinggal tak rasanya)
songlap duit zakat…?

guna wang zakat untuk kepentingan diri…?

 Ini yang aku tau - aku mula bekerja di Pejabat Agama Islam Daerah Lenggong pada tahun 1995. Di antara perkara yang di siasat pada ketika itu adalah peruntukan Baitulmal kepada Masjid Kampung Bukit Sapi, kampung Pengarah JAIPk sekarang ni. 1997 aku bertukar ke Unit Kariah. Aku menguruskan permohonan masjid dan surau yang diperuntukkan kepada masjid dan surau oleh Baitulmal sebanyak hampir 1 juta setiap tahun. Walaupun aku tak terlibat dalam urusan tender dan sebut harga, aku amat tahu ada penyelewengan yang berlaku. Sebahagian dari anggota Baitulmal ketika itupun kini sudah menjadi warga JAIPk. Tapi yang sudah tu sudahlah. Harap yang terlibat tu bertaubat. Yang dah meninggal tu mudah-mudahan diampuni Allah.
Apa yang aku nak maksudkan… tak perlu kami katapun masyarakat luar akan kata terhadap Baitulmal. Tengok saja isu murtad di Selangor baru-baru ini. Aku tetap membela Majlis melalui khutbah dan ceramah. Aku tak pasti apakah tindakan anggota Baitulmal sendiri untuk mempertahankan maruah Majlis. Aku hanya melihat mereka diam membisu. Kalau ada, di luar pengetahuanku, maafkan aku. Sampai kini masyarakat yang “tak berapa cerdik” di luar tu masih sibuk menyalahkan Baitulmal, tapi terlupa menyalahkan mereka yang menggadaikan aqidah demi perut dan kesenangan dunia mereka. Buatlah sesuatu, terlalu sukar untuk berhujjah untuk mempertahankan Baitulmal dalam hal ini.

Kenapa menumpang dan parking tak tentu hala?
Isu parking telah timbul sejak bertahun lama. Sejak pengarah Arwah Dato’ Mohd Yusop Yahya, isu ini telah ditimbulkan dalam mesyuarat bersama antara JAIPk dan MAIPK. Oleh kerana pengarah merangkap Setiausaha, mungkin dia terasa bila kami menghentam pengurusan Baitulmal secara keterlaluan. Kami selalu memintak dijelaskan dasar penetapan hak bagi mendapatkan parking. Namun tidak pernah ada mana-mana pihak pengurusan tertinggi Baitulmal yang berani menjelaskannya. Maka kami beranggapan ianya hanya dasar yang tak tentu hala. Bagaimana pihak luar nak menghormati sistem yang sebegini.

Sila jelaskan dasar pengagihan dan keutamaannya :

Apakah diutamakan penyewa atau pemilik bangunan.
Apakah berdasarkan senioriti atau gred perjawatan.

Apakah First Come First Serve atau boleh menggunakan kabel kroni.

Kalau ada 20 untuk JAIPk berapa pula untuk Baitulmal.


Kami ada pejabat sendiri, walaupun KAMI sewa
Tahniah kami ucapkan. Kita takkan berkembang jika masih berkongsi sebumbung. Sebab itu ketika di PAD Ipoh saya dengan ikhlas mintak Wahidah cuba mintak berpindah. Bukan niat menghalau tapi ingin melihat kita maju bersama. Pegawai Baitulmal Daerah perlu ada pejabat sendiri yang boleh diuruskannya sendiri. Insyaallah akan terserlah bakat kepimpinan dan pentadbiran yang selama ini terpendam di sebalik PTA. Jadi kita sama sahaja dalam hal ini. Semua kita ada pejabat sendiri walaupun kami menyewa di kompleks. Saya harap semua pegawai di jabatan janganlah mengungkit isu sewa pejabat Baitulmal di daerah. Apa salahnya kita membantu institusi agama kita sendiri yang tidak akan digunakan walau satu senpun oleh orang bukan Islam.

 PULUHAN TAHUN KAMI duduk bersama Pej Agama Daerah, kekadang kerusi dan meja KAMI dijadikan tempat menghidang makanan dan tempat longgokan fail (tak terurus)
Kami mohon maaf atas keterlanjuran sebahagian daripada staf kami. Setiap tempat pasti ada anggota yang bermasalah. Bagi saya ini isu titik bengek yang harus diselesaikan secara dalaman. Tegur menegurlah dengan hati terbuka dan jangan mencari kelemahan masing-masing. Rugi kita bersengketa kerana urusan kerja sedangkan kita semua mengaku bersaudara.


Hebat sangatkah pengurusan Tuan-Tuan.?

Masjid bertelagah sana-sini

Imam-imam tak dipantau

Ajk yang gila kuasa macam TUAN-TUAN juga diraikan

Masjid sebagaimana TITAH TUANKU duduk dibawah pentadbiran KAMI

Cube bagi sepenuhnya urusan pentadbiran masjid

Mintak duit KAMI pandai

Cadangan muktamad…….SILA BERHENTI..
Ada negeri hal ehwal masjid diuruskan olej Majlis Agama. Ade ke Masalah..??? Takde kan…???

TOLONG JANGAN JADI RAKYAT DERHAKA….



Isu-Isu Pengurusan Masjid
Suasana dan masalah di masjid hampir sama di seluruh Negara termasuk di negeri yang di bawah Majlis. Selama mana politik kampungan campurtangan beginilah selamanya. Aku mengalu-alukan jika kalian mempunyai kehebatan untuk mencari penyelesaiannya.
Kami tak faham macam mana nak menyerahkan urusan masjid sepenuhnya kepada Majlis. Jauh sekali untuk menderhaka. Secara rasminya hanya ada keputusan tentang PPMD. Jika ada arahan dari CEO Majlis, apa hak kami nak mempertahankannya. Apa yang berlaku, Baitulmal tak buat apa-apa, jadi kami terpaksa membantu melaksanakan pentadbiran masjid dan surau. Daripada perlantikan, pertukaran dan pemecatan Pegawai dan AJK Kariah Masjid, hinggalah kepada menerima maki hamun oleh mereka. Sikit-sikit aku beri sumbangan perkhidmatan percuma untuk membalas maki hamun mereka. Tak perlu peruntukkan saguhati pada kami, kami ikhlas membantu.
Kalau tanya aku, sebagai orang paling lama menguruskan masjid dan surau, aku akan katakan ; Bilalah CEO nak hantar notis mintak serah tugas ni. Tolonglah percepatkan. Aku sedang merancang untuk membina senarai tugas baru – Menjaga Kuil dan Gereja serta rumah ibadat orang bukan Islam. Kalaulah kerajaan boleh serahkan tugas ini pada aku, aku akan jemput semua anggota MAIPk makan kenduri. Selama ini sehingga kini aku rasa bersalah mengawal dan melambatkan pembinaan masjid dan surau kerana mematuhi undang-undang Majlis. Alangkah baiknya jika aku mampu menggubal undang-undang menghalang dan menyusahkan pembinaan kuil dan gereja di negeri ini.


 Ada pulak sebahagian duit zakat mesti diagihkan pada TUAN-TUAN. Ko Pakai undang-undang mana..???
Aku rasa kita kena baca kitab Feqah sama-sama. Kalau tanya undang-undang sila rujuk Puan Wan Maizura.



Selama ini Pengarah TUAN-TUAN jadi Ketua KAMI, pastu Balachi KAMI
Statement ni aku tak faham, apa kes…sapa yang jadi balachi ni

KAMI PUN HERAN…PENDIDIKAN, DAKWAH, MASJID, PENGUATKUASA DAN HAMPIR SEMUA, AYIK-ASYIK HANTAR KERTAS KERJA ITU LAH INILAH, TAH APABENDA PUNYA PAPER WORK KAMI JADI RAGU, HANGPA NI MAK MERUNTUKKAN KAMI KE ATAU NAK MEMBANGUNKAN KAMI???
Kalau kami tak hantar paper apa Ahli Majlis nak bincang. Deme kan datang cari salah paper orang je. Dah macam mahkamah je, paper tak lengkap buang kes. Keputusan tak buat. Kalau buatpun tak jelas. Dari dulu aku melihat masyarakat tidak pernah ambil tau bila Persidangan Majlis akan berlangsung seolah-olah takde kena mengena dengan masyarakat Islam.

Ampun Tuanku, patik tidak mengata tuanku, tapi patik maksudkan ahli majlis yang tidak menyumbang apa-apa.


KENAPA mesti bergantung dengan KAMI. Hangpa ni jabatan apa??? MAIP ke JAIP…???
Insyaallah kami boleh buat kerja tanpa duit Baitulmal. Kerajaan Negeri boleh bagi peruntukan secukupnya. Cuma duit zakat tu nak buang ke mana. Orang asli kome tak peduli, mubaligh kome kontrol. Masjid kome tak peduli, PPMD kome kontrol. MAIP tak boleh dibandingkan dengan jabatan, MAIP bos kita semua, kamipun anggota MAIP jugak. Kalau nak dibandingkan, guna nama Baitulmal.


Ka duit yang diberi TUAN-TUAN buat kenduri kendara, makan-makan dan membesarkan perut TUAN-TUAN. Fakta::::: KAKITANGAN JAIP dan KAKITANGAN MAIP yang manakah paling banyak PERUT BESAR…???
Ini yang aku nak marah betul ni, perut jangan sebutlah…sensitive. Itu kan kelebihan masing-masing.



CADANGAN DAN SARANAN

…Tak sampai dua Tahun dah dapat pengiktirafan Pihak Kerajaan dan Masyarakat.

Maaf aku tertinggal maklumat. Apa pengiktirafan yang diperolehi setakat ni.

Jangan duk gunakan Penyelaras Masjid tembak KAMI. Depa pun KAMI yang bayar gaji dan elaun,
Kami kesian ngan PPMD takde keje apa nak buat di pejabat Baitulmal. Kebanyakannya merungut tak selesa keje di pejabat Baitulmal. Gaji dan elaun deme bukan JAKIM yang bayar ke ?


….selama ini PTA yang duk sental duit kami
Ni aku serah pada PTA. Statement ni boleh mendatangkan marah…………..


Punya teruk KAMI aturkan KAEDAH PARKING BERKESAN, senang-senang je TUAN-TUAN pi bantai parking ikut DAN. KAMI yang kena bantai dengan si tukang sewa parking.
Betulke kaedah tu berkesan…

Kesimpulan – Bagi aku yang menulis surat layang ni adalah orang baru yang tak tau sejarah dan tak banyak kajian memandangkan banyak sangat kesilapan fakta yang amat jelas. Kalau orang lama, maknanya memang jenis bengap tak faham atau degil tak nak faham. Selama ini tak pernah ada persengketaan antara anggota JAIPk dan Baitulmal. Tak puas hati dengan pihak atasan tu ada lah sikit-sikit. Di daerah kita sama-sama gebang mengkritik pihak atasan. Tak pernah ada persengketaan antara kita kerana kita bekerja ibarat adik beradik di bawah satu bumbung. Aku amat yakin sebahagian besar anggota Baitulmal yang tidak bersetuju dengan surat layang ini.



Disediakan oleh :


Abu Izzah At-Tualanji,

Kamal Izat bin Ahmed,

Penolong Pengarah,

Bahagian Pengurusan Masjid,

Jabatan Agama Islam Perak.

No comments: