Monday, August 8, 2011


SURAH AL-INSAN
(Surah ke-76 , 31 ayat,
Diturunkan di Makkah,
disebut juga sebagai surah al-Dahr)



Siri 1 ( Ayat 1 -3 )
بسم الله الرحمن الرحيم


Firman Allah SWT :


1. Bukankah telah berlalu kepada manusia satu ketika dari masa (yang beredar), sedang ia (masih belum wujud lagi, dan) tidak menjadi sesuatu benda Yang disebut-sebut, (maka mengapa kaum musyrik itu mengingkari hari akhirat)?
2. Sesungguhnya Kami telah aturkan cara mencipta manusia bermulanya dari air mani Yang bercampur (dari pati benih lelaki dan perempuan), serta Kami tetap mengujinya (dengan kewajipan-kewajipan); oleh itu maka Kami jadikan Dia berkeadaan mendengar dan Melihat.
3. kerana keadaan itu tidak mencukupi, maka) Sesungguhnya Kami telah menunjukkan kepadanya (melalui akal dan Rasul) akan jalan-jalan (yang benar dan Yang salah; maka terserahlah kepadaNya) sama ada ia bersyukur (dengan beriman dan taat), ataupun ia berlaku kufur (dengan mengingkari kebenaran atau menderhaka).

Ringkasan Tafsir :


1. Allah SWT telah memulakan surah al-Insan dengan satu pertanyaan yang sangat besar iaitu tentang sejarah masa sebelum manusia itu sendiri dijadikan. Imam Al-Qurtubi dan al-Razi menyatakan bahawa pertanyaan Allah SWT ini tentang masa sebelum manusia itu dijadikan. Sebahagian ahli tafsir pula menyatakan pertanyaan itu berkaitan masa sebelum Nabi Adam a.s dijadikan.


2. Oleh kerana itulah Syed Qutb menyatakan bahawa sikap sebahagian manusia kadang-kadang sombong dan berbangga diri, sedangkan sebelum wujudnya manusia di bumi ini alam ini sudah wujud lama sebelum wujudnya manusia. Sejarah manusia kata sebahagian ahli sejarah hanya bermula 200-500 ribu tahun lalu, sedang sejarah bumi telah pun bermula 4.5 bilion tahun yang lampau. Manusia hanyalah pendatang baru dalam alam ini.


3. Kemudian barulah manusia itu dijadikan Allah SWT sebagai makhluk hidup yang mentadbir bumi ini. Namun kejadian manusia itu juga terlalu kerdil. Lahirnya manusia dari cucu Nabi Adam a.s dari sebatian air mani yang dipanggil Nutfah yang bercampur dari sperma lelaki dan ovum perempuan.


4. Wujudnya manusia ini sebenarnya bukanlah tanpa tujuan, namun mempunyai misi sebagai khalifah dan hamba kepada Allah SWT. Oleh kerana itulah manusia itu dijadikan mempunyai pancaindera yang lengkap dan sempurna bagi tanggungjawab itu.


5. Namun semua itu belum cukup untuk memandu manusia mencapai kebahagian di dunia. Buktinya berapa banyak hidupan di bumi ini contohnya haiwan yang turut mempunyai pancaindera yang sempurna, malah punya deria yang lebih tajam dari manusia, tetapi mereka telah pupus dan berbunuhan antara satu sama lain. Maka kerana itulah manusia dibekalkan petunjuk dari wahyu-wahyu Allah SWT yang mulia melalui perantaraan para rasul yang diutuskan kepada manusia. Imam al-Tobari menyatakan bahawa Allah SWT telah menunjukkan, memperkenalkan dan menerangkan jalan ke syurga ( melalui keterangan dari al-Quran dan al-Sunnah). Namun ada manusia bersyukur dengan mengikuti jalan tersebut dan ada yang kufur dengan menolak jalan tersebut.


6. Manusia yang sedar tentang hakikat ini akan menjadi manusia bersyukur kerana segala nikmat dan anugerah yang Allah SWT berikan. Malangnya ada juga manusia yang jahil atau mengetahui hakikat ini namun mengingkarinya hingga menjadi manusia yang kufur atas segala nikmat ini.

7. Maka insaflah, bahawa kita semua hanyalah manusia kerdil yang diangkat dan ditunjuki oleh Allah SWT menuju kenikmatan dan kebahagian yang sebenar. Betapa ramai di antara manusia yang cuba mencari matlamat dan kebahagian hidup ini tanpa panduan Allah SWT, tetapi akhirnya tersungkur dalam kesesatan dan kekufuran.

No comments: