Friday, November 21, 2008

HUKUM PENGKID – WANITA YANG MENYERUPAI LELAKI

LATAR BELAKANG

1. Isu golongan wanita membawa imej lelaki telah lama dibincangkan dan bukanlah satu perkara yang sangat baru dan ia adalah fenomena global.Sewaktu dahulu mereka ini digelar tomboy tetapi kini mereka dikenali dengan nama pengkid.

CIRI-CIRI GOLONGAN INI

1. Gadis atau wanita mempunyai penampilan fizikal mirip lelaki seperti berambut pendek dengan mengenakan pakaian seluar jeans dan t-shirt.

2. Dari sudut sifat , nyata terserlah sifat kelakian pada golongan ini sehingga ada yang “perasan”bahawa mereka benar-benar seorang lelaki yang sejati.

3. Cenderung untuk menjalin hubungan intim dengan wanita sehingga tidak ada langsung perasaan dan keinginan terhadap lelaki.

4. Golongan ini cuba menonjolkan identity gender berlawanan daripada norma-norma biologi dan social yang mereka miliki.

ISLAM MELARANG LELAKI MENYERUPAI WANITA DAN BEGITU JUGA SEBALIKNYA.

Sabda Rasulullah SAW

لعن النبي صلى الله عليه وسلم المخنثين من الرجال ، والمترجلات من النساء
الراوي: عبدالله بن عباس المحدث: البخاري - المصدر: الجامع الصحيح - الصفحة أو الرقم: 6834خلاصة الدرجة: [صحيح]

Bermaksud :Daripada Ibn Anas r.a berkata Rasulullah SAW melaknat mereka yang menyerupai wanita daripada kalangan lelaki dan mereka yang menyerupai lelaki daripada kalangan wanita .(HR al Bukhary)

Sabda Rasulullah SAW

لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم الرجل يلبس لبسة المرأة ، والمرأة تلبس لبسة الرجل
الراوي: أبو هريرة المحدث: أبو داود - المصدر: سنن أبي داود - الصفحة أو الرقم: 4098خلاصة الدرجة: سكت عنه [وقد قال في رسالته لأهل مكة كل ما سكت عنه فهو صالح]

Bermaksud : Daripada Abi Hurairah r.a berrkata :Rasulullah SAW telah melaknat orang lelaki yang memakai pakaian perempuan dan perempuan yang memakai pakaian lelaki.(HR Abu Daud)

Maksud menyerupai dalam konteks hadith ini termasuklah daripada gaya rambut , perhiasan ,penampilan , cara bercakap cara berpakian dan sebagainya.

RAHSIA /HIKMAH PENGHARAMAN

1. Berlawanan dengan fitrah yang telah dicipta Allah bagi orang lelaki dan perempuan yang mempunyai sedikit perbezaan yang saling menampung dan saling melengkapi antara satu sama lain samada kejadian fizikal , emosi dan sebagainya.Ini disebabkan masing-masing mempunyai tugas dan tanggungjawab.

2. Dari kelainan itulah kita itulah sunatullahnya kita hidup berpasang-pasangan antara lelaki dan perempuan.

Firman Allah

Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan; sama ada dari yang ditumbuhkan oleh bumi, atau dari diri mereka, ataupun dari apa yang mereka tidak mengetahuinya.
Dan apabila hubungan ini dilakukan secara pernikahan yang sah maka akan tercapai dan tertunailah naluri fitrah manusia serta keturunannya akan berkembang biak.

Firman Allah
Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir.
(QS Arrum 21)

Firman Allah

Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui.(QS An Nur 32)

Namun perlu ditegaskan hubungan antara lelaki dan perempuan tanpa dibatasi dengan batasan syarak adalah diharamkan sebagaimana hubungan perkahwinan yang berlaku dengan jantina yang sejenis atas tiket fahaman liberalisme .

Firman Allah SWT

"Patutkah kamu melakukan hubungan jenis dengan lelaki dari kalangan manusia, "Dan kamu tinggalkan apa yang diciptakan oleh Tuhan kamu untuk kamu (melakukan hubungan yang halal) dari badan isteri-isteri kamu? (Kamu orang-orang yang bersalah) bahkan kamu adalah kaum yang melampaui batas (keinginan kebanyaKan haiwan)(QS As Syuara’ 165-166).

TINDAKAN UMAT ISLAM DALAM ISU INI

1. Hendaklah sensitive terhadap perkembangan dan tumbesaran anak-anak agar selaras dengan syara’ dan naluri sejatinya.

2. Membenci dan tidak mempromosi suasana yang tidak selari dengan syarak seperti kelakuan yang cuba dipromosi oleh selebriti media massa ..lelaki-lelaki lembut begitu juga sebaliknya.

3. Menggunakan kuasa rakyat untuk meminggirkan apa jua activity dan tokoh yang cuba menguasai minda orang ramai agar terpesong dari landasan hokum hakam agama.

No comments: