Thursday, September 29, 2011

Terimalah Syariah Sebagai Fitrahmu


Saya masih ingat, dalam jurnal yang diterbitkan Fakulti Pengajian Islam Syariah, saya terbaca satu artikel dari S.F Dato Dr. Harun Din yang membicarakan tentang Syariah Islamimiyyah. Menurut beliau, asal kata ‘Syariah’ itu adalah ‘Syara’a’ yang juga membawa maksud ‘sumber air’.


Air adalah sumber kehidupan . Tiada siapa yang boleh hidup tanpa air. Malah sehebat unta di gurun, ia hanya bertahan 2 bulan tanpa perlu minum air. Sehebat pokok besar manapun ia tetap perlukan air. Maka manusia yang sangat lemah fizikalnya ini pula sudah tentu sangat-sangat memerlukan pada air. Air mewakili 60% dari juzu’ badan manusia. Air pula mewakili 70.8 % dari permukaan bumi.



Ketika mana seseorang menolak syariah, sebagai sebahagian dari satu unsur-unsur kehidupan, maka ia seolah menidakkan kepentingan air dalam kehidupannya. Manusia akan mati tanpa syariah, seperti mana seseorang mati tanpa air. Sekurang-sekurangnya jika tidak mati zahir pun, dia sudah mati dari dari ruhnya. Jiwanya putus dari hubungannya dengan Allah. Ruhnya hanyut terapung dalam noda dan dosa maksiat tanpa rahmat dan panduan Allah SWT. Hidupnya tidak akan tenang seumpama manusia yang hilang arah walau disuluh cerah terang benderang lampu ‘spotlight’ kelab-kelab malam yang sentiasa dikunjunginya.


Aliran air terus mengalir perlahan atau deras, lurus atau berliku-liku, alirnya lembut mendamaikan, namun sesekali kuat menghempas. Lihatlah Sungai Nil yang mengalir sepanjang 6,650 km, merentasi panas terik benua Afrika. Ketika mengalirnya tenang ia telah memberikan nafas panjang untuk sekalian makhluk yang meneguk air sejuk dari Sungai Nil, sehingga dikatakan “Mesir itu adalah hadiah dari Sungai Nil’. Namun ketika banjirnya, ia memusnahkan hidupan dan tanaman. Ia pernah bertukar menjadi merah darah sebagai tanda kemurkaan Allah SWT terhadap firaun dan pengikut-pengkut yang terang menolak syariah Allah. Namun dalam masa yang sama, banjir itu perlu untuk menyuburkan kembali tanah sekitarnya. Mengalir darah merah yang mengantikan jernih Sungai Nil adalah tanda kebenaran risalah Nabi Musa a.s.



Maka begitulah syariah. Ia kadang-kadang lembut dan menyantuni ummah dengan hukum yang penuh ‘murunah’ (keanjalan). Bila seseorang sakit, tidak larat mahu berpuasa, maka syariah mengatakan: ‘Tidak mengapa, berbukalah kerana engkau tidak mampu bertahan..’ Bila seseorang kelaparan, tiada langsung sejemput makanan halal, maka syariah mengatakan : ‘Tidak mengapa, makanlah apa yang ada, kerana engkau tidak mampu bertahan..’ Ketika seseorang sesat dalam kegelapan dan tidak tahu mana arah tuju kiblatnya..yang mana barat, yang mana timur, maka syariah berkata : ‘ Hadapkanlah wajahmu ke mana saja engkau yakini, di situlah akan engkau temui kiblatmu..’



Namun ketika manusia derhaka, ego, sombong, dan melampaui haknya, bila dia mengambil hak orang lain, bila dia menganggu hak orang lain, bila dia mencabar Allah SWT dan RasulNya..syariah cepat mengambil langkah : ‘ Kamu perlu dihukum kerana kamu bersalah.’ Hukum ini bukan semata satu hukuman, namun seperti banjir yang melanda, membawa seribu rahmat selepas itu sebagai proses menyentap dari lamunan mimpi yang disangka benar. Hukuman dalam Islam, mendidik dan mencegah manusia lain dari terjun ke dalam lubang biawak ini.


Maka syariah seperti sumber air yang terkumpul atau seperti air yang mengalir, maka kedua-duanya membawa manfaat besar dalam kehidupan manusia. Kehidupan tanpa syariah adalah kehidupan yang menghancurkan dan mematikan. Penolakan kepada syariah adalah penolakan zalim terhadap fitrah diri dan lebih teruk menidakkan hak orang lain kiranya datang dari pemerintah. Penghinaan kepada syariah adalah penghinaan pada diri sendiri yang hanya timbul dari keegoan dan kejahilan yang akan membenamkan martabat manusia dari sebaik-baik makhluk kepada serendah-rendah makhluk. Maka seandainya ada manusia, yang tinggi mahupun rendah, yang ada kuasa mahupun marhaen, maka katakan kepada mereka : ‘Tunggulah nanti akan Tuhanku tunjukkan bukti yang nyata dan benar, seperti merah darah yang mengaliri Sungai Nil, akan datang gelombang Tsunami yang bakal mengejutkan kamu, akan datang air hujan yang membanjiri kamu. Terbeliak matamu.. Bertaubatlah segera sebelum nyawa hanya tersangkut dikerongkongmu..ketika kau melihat kebenaran itu sebagai kebenaran, kebatilan itu sebagai kebatilan. Terima sebelum terlambat..bahawa Syariah Itu adalah Fitrahmu’


Wallhua’lam.

Thursday, September 8, 2011

TRAGEDI BUKIT KEPONG: HORMATILAH MAYAT!




Salah satu ciri keindahan ajaran Islam ialah ia adalah satu cara hidup yang mengatur hubungan sesama manusia bukan sahaja semasa masih hidup, bahkan ada beberapa adab yang perlu dipertahankan walaupun sesudah kematiannya. Antara adab yang perlu dijaga tetapi sejak-sejak akhir-akhir ini semakin tidak diendahkan ialah pencabulan terhadap kehormatan maruah mayat lebih-lebih lagi apabila mayat berkenaan adalah mayat orang Islam. Dalam media cetak seperti suratkhabar, majalah mahupun media elektronik seperti laman sesawang dan tulisan-tulisan blog sejak-sejak akhir ini semakin tidak menghiraukan adab-adab yang perlu dijaga dengan orang-orang yang telah mati ketika membuat ulasan mengenai isu sensasi peristiwa serangan Bukit Kepong. Saya merasa terpanggil untuk menasihatkan pembaca khususnya orang-orang Islam agar mengawal diri dengan kawalan syara’ ketika mengutarakan pandangan atau pendapat samada memihak kepada anggota keselamatan yang telah mempertahankan balai polis Bukit Kepong mahupun yang memihak kepada Mat Indera.


Antara adab terhadap orang yang telah mati ialah kita dilarang mencela orang yang telah mati. Ini berdasarkan hadith Rasulullah SAW :
لا تسبوا الأموات ، فإنهم قد أفضوا إلى ما قدموا

Bermaksud: Janganlah kamu mencela mayat kerana sesungguhnya meraka telah mempersembahkan apa yang telah mereka lakukan. (Hadith sahih riwayat al-Bukhary).

Dalam keadaan tertentu, larangan mencela mayat juga meliputi larangan mencela mayat orang-orang kafir seperti Nabi SAW melarang para sahabat mencela mayat tentera-tentera musyrikin dalam peperangan Badar disebabkan mengelakan diri dari menyakiti orang-orang yang masih hidup di kalangan saudara-saudara mereka yang muslim.

نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم أن يسب قتلى بدر من المشركين وقال لا تسبوا هؤلاء فإنه لا يخلص إليهم شيء مما تقولون وتؤذون الأحياء إلا إن البذاءة لؤم

Bermaksud: Rasulullah SAW melarang celaan kepada tentera-tentera musyrikin yang terbunuh dalam peperangan Badar. Baginda SAW bersabda: Janganlah kamu mencela mereka kerana celaan kamu itu tidak sampai kepada mereka sebaliknya akan menyakitkan orang-orang yang masih hidup. Yang pastinya perkataan celaan kamu itu adalah satu kehinaan.(Hadith mursal sahih al-isnad dari kitab Umdah al-Qari)

Apa yang pasti, mayat anggota keselamatan ataupun mayat Mat Indera masih mempunyai waris yang masih hidup. Terselamatkan kita daripada tidak menyakiti waris-waris mereka apabila kita secara tidak berhemah mengeluarkan pandangan semata-mata menegakkan hujjah masing-masing. Kita tidak berani menghukum atas dasar apakah mereka mati sebaliknya selama mana tidak ada tanda yang sangat nyata seseorang itu sebagai kafir maka kita kena menyimpulkan bahawa ia mati sebagai orang Islam. Peranan niat mereka sangat penting untuk meletakkan kedudukan mereka di sisi Allah. Dalam perkara ini, kita serahkanlah ia kepada Allah SWT. Sabda Rasulullah SAW:
ايما رجل قال لأخيه يا كافر فقد باء بها أحدهما
Bermaksud: Mana-mana lelaki berkata kepada saudaranya, wahai kafir maka kekafiran itu akan kembali kepada salah seorang daripada keduanya.(Fath al-Bari, hadith no 6104)
Berkata Hujjatul Islam Imam Abu Hamid al-Ghazali: Perkara yang sepatutnya seorang muslim berhati-hati ialah mengkafirkan , menghalalkan darah dan harta orang yang solat mengadap kiblat dan secara terang-terangan mengungkap tiada tuhan melainkan Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah.(al-Iqtisad fi al-I’tiqad h.157)
Imam al-Syahid al-Banna meletakkan panduan yang jelas dan cermat dalam menangani isu melabel seseorang demi menjaga kesatuan umat. Ini jelas dalam usul yang kedua puluh
“Kita tidak mengkafirkan seorang muslim yang telah mengucap dua kalimah syahadah, melaksanakan tuntutannya dan menunaikan kewajibannya dengan hanya berdasarkan kepada pendapat atau maksiat yang dilakukannya melainkan jika beliau mengakui kalimah kufur, mengengkari perkara-perkara agama yang diketahui secara dharuri, mendustakan ayat al-Quran yang jelas pengertiannya, menafsirkan al-Quran dengan penafsiran yang tidak diterima oleh uslub bahasa arab dalam semua keadaan dan melakukan sesuatu yang tidak boleh ditafsirkan selain dari kufur”(Pandangan semula kepada Risalah Ta’alim, h. 185)
Apa yang dinisbahkan bahawa di kalangan yang terlibat dalam tragedi Bukit Kepong itu sebagai “tali barut” penjajah mahupun “komunis” tidaklah menjadi bukti cukup kuat untuk mewajarkan kita berani menghukum bahkan melabelkan kematian mereka dengan label-label tertentu sehingga mengguris para waris yang seaqidah dengan kita. Biarlah Allah Yang Maha Adil dan Bijaksana mengadili mereka berdasarkan niat mereka masing-masing. Tugas kita sebagai saudara seaqidah adalah mendoakan agar Allah SWT memberi keampunan kepada mereka seperti mana saranan Allah SWT:
والذين جاءوا من بعدهم يقولون ربنا اغفرلنا ولإخواننا الذين سبقونا بالإيمان ولا تجعل في قلوبنا غلا للذين ءامنوا رينا إنك رءوف رحيم
“Dan orang-orang (Islam) yang datang kemudian daripada mereka (berdoa dengan) berkata: Wahai Tuhan kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman, dan janganlah Engkau jadikan dalam hati perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau amat melimpah belas kasihan dan rahmatMu”.(Surah al-Hasyr ayat 10)
Namun hakikat yang kita perlu sepakati ialah samada penjajah mahupun ideology komunis selama-lamanya kita tolak kerana ia adalah antara batu-batu penghalang kepada ubudiyyah mutlak kita kepada Allah sebagai hamba dan khalifah Allah.
Kita harus terus melihat kehadapan dengan menjadikan sejarah sebagai modal yang amat berharga untuk kita mengambil iktibar dan merangka strategi berikutnya bagaimana kita dapat melepaskan generasi akan datang bukan sekadar melepaskan diri dari menjadi tali barut penjajah mahupun komunis tetapi sebagai penghambat kepada ideology-ideologi yang sangat asing dengan ajaran Islam.
Seorang pemikir Islam terkemuka al-Marhum Syeikh Muhammad al-Ghazali mencadangkan agar sejarah diolah sehingga mampu menggerakkan hati dan membangkitkan keazaman. Apabila ia dibaca dan dikaji, ia memberi kesan kepada jiwa pembacanya, menyemarakkan perjuangan serta mendorong kepada berpegang dengan kebenaran dan setia kepadanya.(Fiqh Sirah)

Hj Zamri Hashim

Monday, August 22, 2011

Bulan Keliling Kaabah




“ Daripada Dato Mazlan Head of Astrology Dept. Tonight at 3.25am Mecaa time the moon will circle around the kaabah this will have an effect on the sky. The sky will have blue light. This will be the time of acceptance of prayers. This is happening after ten million years. Please inform everybody by passing this. 3.25 am Mecca time. Malaysia time will be 8.25am. Saturday 20th August, this morning.”
Begitulah mesej panjang yang mencapai 2 mesej ini sampai ke telefon malam Sabtu yang lepas. Kebetulan malam sabtu lepas bermulalah 10 malam terakhir bulan ramadhan yang penuh berkah. Mesej ini bunyinya sangat mendorong untuk sesiapa saja yang sememangnya sangat mencari-cari keajaiban di dalam bulan Ramadhan khususnya malam al-Qadr. Maka bila ada saja cerita seumpama ini, maka sudah pasti ia akan menarik perhatian sebilangan umat Islam yang sangat suci hati dan mahu mencari tanda-tanda malam al-Qadr. Tidak pula saya salahkan sahabat yang memanjangkan mesej ini kepada saya dengan harapan dapat respon sebagai panduan mereka, kerana itulah prinsip dalam Islam, bila kita tidak tahu sesuatu perkara maka rujuk kepada mereka yang lebih mengetahui.
Jadi respon yang dapat saya berikan adalah seperti berikut :
“Dato Mazlan Head of Astrology Dept” – Cerita ini disandarkan kepada Prof. Datuk Dr. Mazlan Othman yang merupakan bekas Ketua Pengarah Angkasa. Sekarang jawatan itu disandang Dr. Mustafa Din Subari. (http://www.angkasa.gov.my/index.php?option=com_content&task=view&id=467&Itemid=317). Jadi sandaran khabar ini permulaannya pun sudah ada masalah pada sumber berita di mana orang di rujuk adalah individu yang sudah tiada Angkasa. “Astrology Dept” – Sepatutnya Astronomy bukannya astrologi. Setahu saya tiada Jabatan Astrologi pun di Malaysia ini. Astrologi adalah satu bentuk ilmu nujum yang berdasarkan ramalan tentang nasib baik, untung rugi berdasarkan pergerakan cakerawala. Jadi mana ada Jabatan Nujum Pak Belalang ini di Malaysia. Malah Ketua Unit Penyelidikan Sains Angkasa, Mohd. Fairos Asillam berkata, dakwaan itu tidak berasas kerana tiada kejadian unik atau ganjil dari segi pergerakan atau kedudukan bulan pada malam tersebut.
“Bulan sekadar melintasi Kaabah dan tidak mengelilinginya seperti yang disebarkan kerana ia seperti biasa akan terbit di sebelah timur dan terbenam di sebelah barat,” katanya
“Tonight at 3.25am Mecaa time the moon will circle around the kaabah this will have an effect on the sky” – Berdasarkan data Accurate Time Bulan di Makkah akan terbit pada jam 22:40 (11.40pm), transit pada jam 04:40 ( 4.40am) dan terbenam pada jam 11:24 ( 11.24am). Bagaimana pula data di Malaysia (Ipoh). Bulan akan terbit pada jam 23:58 (11.58pm), transit pada jam 05:29 (5.29 am) dan terbenam pada 11:46 ( 11.46 am). Berdasarkan maklumat ini, memang bulan akan berada di langit dalam tempoh di kedua-dua lokasi. Namun pada jam 3.25am di Makah dan 8.25am bukanlah berada ditengah-tengah langit. Ini kerana jika hendak dibayangkan bulan mengelilingi kaabah, sudah tentu ia berlaku bila bulan berada di tengah-tengah langit. Namun ada soalan lain pula, iaitu bolehkah fenomena bulan mengelilingi kaabah? Bolehkah fenomena ini berlaku? Setakat kefahaman saya ( mohon betulkan jika salah ) fenomena di mana objek samawi dilihat berpusing-pusing di langit boleh berlaku. Namun ia hanya akan berlaku pada penglihatan kita di bumi pada planet-planet di berada di luar orbit bumi ( outer-planet ). Fenomena ini di sebut Retrograde motion.


The most commonly discussed "retrograde" motion is the apparent backward motion of a planet caused by its being lapped by another planet, or vice-versa. Both planets move in a direct (eastward) motion around the Sun, but the planet with the inside (smaller) orbit moves faster than the planet on the outside (larger) orbit, and when it passes the slower-moving planet, each sees the other one as apparently moving backwards relative to its usual motion around the sky.


Sebagai bayangan mudah, bayangkan anda duduk-duduk ditengah-tengah padang. Anda melihat A berlari di trak sebelah dalam, sementara B berlari di trak sebelah luar. Permulaan larian A berlari di belakang B, namun mereka saling kejar mengejar. Ketika itu anda melihat keduanya-dua berlari kehadapan. Namun bila sampai ke selekoh, A memotong B yang berlari di garisan luar trak. Ketika itu kelihatan seolah-olah B berlari kebelakang. Ini berlaku kerana A telah B, maka kerana itulah kelihatan seolah dia berlari ke belakang. Ketika kedua-duanya sudah melepasi selekoh, penglihatan anda kembali melihat A dan B berlari menuju ke hadapan. Namun adakah bulan boleh mengalami fenomena ini? Bulan pada penglihatan di bumi tidak akan mengalami fenomena ini. Ini kerana bulan mengelilingi bumi dan sekaligus bersama-sama bumi, mengelilingi matahari.
Begitu juga dengan komen Dr. Baharuddun Zainal :-
Fenomena 'Bulan mengelilingi Kaabah' dalam konteks bulatan harian (terbit dan terbenam Bulan) hanya boleh berlaku 'jika dan hanya jika'; (i) Mekah terletak di kutub utara atau selatan Bumi, (ii) Bulan berada dalam kategori 'bintang circumpolar'. Kedua-dua syarat ini tidak dipenuhi, Mekah terletak berhampiran garisan Sartan dan Bulan merupakan objek samawi dalam kategori 'kawakibul saiyarah' dengan 'terangkatnya dari khatulistiwa langit' tidak melebihi 28.5 derajat.”
“The sky will have blue light”- Fenomena langit biru memang biasa berlaku ketika waktu matahari rembang bila cahaya matahari memancar kuat pada tengahari. Ini kerana gelombang pada cahaya matahari yang berwarna adalah gelombang cahaya pendek. Ini menyebabkan ia bertindak balas dengan atmosfera bumi dan kerana itulah langit menjadi biru. Namun cahaya bulan tidak cukup kuat bagi menjadikan langit kelihatan membiru seperti waktu siang hari.
This will be the time of acceptance of prayers.- Wallhu alam, sekadar pengetahuan saya tiada pula hadis yang mengaitkan peristiwa ini dan kaitannya dengan mustajabnya doa. Walau bagaimanapun solat dhuha adalah sebahagian solat sunat muakkad yang memang disepakati para Ulama’. Antara dalilnya :



عَنْ أَبِي ذَرٍّ ، قَالَ : " أَوْصَانِي حِبِّي بِثَلَاثٍ لَا أَدَعُهُنَّ إِنْ شَاءَ اللَّهُ أَبَدًا أَوْصَانِي بِصَلَاةِ الضُّحَى ، وَبِالْوِتْرِ قَبْلَ النَّوْمِ ، وَبِصِيَامِ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ " .


Maksudnya : “ Dari Abi Zar r.a berkata : Telah diwasiatkan kepadaku oleh kekasihku ( Nabi Muhammad SAW ) dengan 3 perkara yang tidak akan aku tinggalkan selamanya, iaitu solat dhuha, solat witir sebelum tidur, berpuasa 3 hari setiap bulan.” ( Musnad Ahmad )
Kesimpulan
Nampaknya budaya SMS berantai ini, sudah melarat-larat hingga ke dalam persoalan ibadah. Namun lebih baik sebelum kita turut terlibat untuk memanjangkan SMS tersebut tersebut ada baik baiknya kita dapat merujuk mengenai kebenarannya terlebih dahulu. Ini bukan kali pertama ia berlaku. Dakwaan fenomena Marikh sebesar bulan, gerhana bulan di awal bulan Hijrah dan gerhana Matahari di pertengahan bulan Hijrah dan pelbagai lagi khabar yang pelik-pelik sentiasa mendapat perhatian apatah lagi bila ia melibatkan kepercayaan aqidah ummah seperti Malam al-Qadr.
Namun saya tertarik dengan apa yang telah disebutkan oleh Imam Ataillah asskandari dalam Kitab Hikamnya menyatakan bahawa :



تشوفك إلى ما بطن فيك من العيوب خير من تشوفك إلى ما حجب عنك من الغيوب


Maksudnya : “ Perhatian kamu kepada sesuatu yang tersembunyi pada dirimu berupa keaiban-keaiban, adalah lebih baik daripada perhatian kamu kepada sesuatu yang ghaib yang tersembunyi darimu.”
Kecenderungan kita di malam-malam Ramadhan, dalam menilik keaiban diri dari dosa-dosa dan kesalahan-kesalahan jauh lebih utama dari kita mencari tanda-tanda dan kejadian yang pelik-pelik, hingga kadang-kadang melalaikan kita dari fokus kepada ibadah.
Syed Qutb dalam kitab Hazda Din, menegur sikap ummah Islam yang selalu mengharapkan keajaiban sentiasa berlaku dalam meniti kehidupan sebagai seorang muslim hingga hilang ikhtiar dan usaha mereka. Apa yang mereka harapkan adalah manna wa salwa dari langit. Sedangkan fitrah agama ini perlu kepada usaha. Mengapa Nabi SAW memerlukan 23 tahun mengembangkan Islam? Bukan sedikit usaha Rasul SAW sebagi kekasih Allah untuk meraih REDHA Allah SWT. Namun apakah kita sebagai umatnya sekadar mengharapkan keajaiban untuk kita mencapai redha Allah tanpa usaha.
Moga segala amal kita nanti diberkati dan diterima..wassalam.

Thursday, August 11, 2011

KENYATAAN MEDIA PERSATUAN PEGAWAI AGAMA PERAK (PPUP) TERHADAP SERBUAN YANG DILAKUKAN OLEH JAIS KE ATAS DREAM YANG DIMILIKI OLEH DAMANSARA UTAMA METHODIST CHURCH.



1. Persatuan Pegawai Agama Perak (PPUP) mengambil ketetapan menyokong tindakan yang dilakukan oleh JAIS yang bertindak memeriksa Dream Centre yang dimiliki oleh Damansara Utama Methodist Church, pada 3 Ogos lalu atas alasan wujudnya cubaan memurtadkan umat Islam. Persatuan dengan penuh yakin dan percaya tindakan ini dibuat berdasarkan bukti mencukupi bagi membolehkan JAIS percaya terdapatnya usaha memurtadkan umat Islam.
2. Persatuan percaya bahawa sebagai penjawat awam yang telah diamanahkan melaksanakan undang-undang yang telah diluluskan dan sah di sisi undang-undang, JAIS tidak bertindak secara sewenang-wenangnya tanpa maklumat lengkap mengenai aktiviti penyebaran agama Kristian kepada orang Islam. Oleh kerana tindakan tersebut adalah berdasarkan undang-undang, maka tidak sewajarnya mana-mana pihak memandang serong atau campurtangan bagi menghalang tindakan tersebut.
3. Persatuan juga menyeru semua pihak termasuk orang bukan Islam diminta memelihara keharmonian beragama dengan menerima hakikat serta akur bahawa AGAMA ISLAM adalah agama rasmi Persekutuan seperti yang termaktub dalam Perkara 3 (1) Perlembagaan Persekutuan.
4. Negeri-negeri lain juga seharusnya mengambil iktibar dan bertindak lebih proaktif dengan mewartakan undang-undang sekatan penyebaran agama lain terhadap penganut Agama Islam dalam memperkasakan kedaulatan Islam sebagai agama Persekutuan.
5. Maka dengan itu, persatuan bersama-sama dengan NGO-NGO lain menyokong saranan S.S Mufti Selangor agar seluruh umat Islam terutamanya pemimpin-pemimpin beragama Islam di negara ini supaya bersatu mempertahankan akidah Islam daripada diganggu gugat oleh musuh agama, sekalipun terpaksa menghadapi apa sahaja rintangan. Malah menjadi kewajipan ke atas setiap orang Islam untuk mempertahankan akidah kerana maqasid syariah itu tidak boleh dijual beli dengan apa sekalipun, hatta kepentingan politik.

Tn. Hj. Zamri Bin Hashim
YDP Persatuan Pegawai Agama Perak (PPUP)

Monday, August 8, 2011


SURAH AL-INSAN
(Surah ke-76 , 31 ayat,
Diturunkan di Makkah,
disebut juga sebagai surah al-Dahr)



Siri 1 ( Ayat 1 -3 )
بسم الله الرحمن الرحيم


Firman Allah SWT :


1. Bukankah telah berlalu kepada manusia satu ketika dari masa (yang beredar), sedang ia (masih belum wujud lagi, dan) tidak menjadi sesuatu benda Yang disebut-sebut, (maka mengapa kaum musyrik itu mengingkari hari akhirat)?
2. Sesungguhnya Kami telah aturkan cara mencipta manusia bermulanya dari air mani Yang bercampur (dari pati benih lelaki dan perempuan), serta Kami tetap mengujinya (dengan kewajipan-kewajipan); oleh itu maka Kami jadikan Dia berkeadaan mendengar dan Melihat.
3. kerana keadaan itu tidak mencukupi, maka) Sesungguhnya Kami telah menunjukkan kepadanya (melalui akal dan Rasul) akan jalan-jalan (yang benar dan Yang salah; maka terserahlah kepadaNya) sama ada ia bersyukur (dengan beriman dan taat), ataupun ia berlaku kufur (dengan mengingkari kebenaran atau menderhaka).

Ringkasan Tafsir :


1. Allah SWT telah memulakan surah al-Insan dengan satu pertanyaan yang sangat besar iaitu tentang sejarah masa sebelum manusia itu sendiri dijadikan. Imam Al-Qurtubi dan al-Razi menyatakan bahawa pertanyaan Allah SWT ini tentang masa sebelum manusia itu dijadikan. Sebahagian ahli tafsir pula menyatakan pertanyaan itu berkaitan masa sebelum Nabi Adam a.s dijadikan.


2. Oleh kerana itulah Syed Qutb menyatakan bahawa sikap sebahagian manusia kadang-kadang sombong dan berbangga diri, sedangkan sebelum wujudnya manusia di bumi ini alam ini sudah wujud lama sebelum wujudnya manusia. Sejarah manusia kata sebahagian ahli sejarah hanya bermula 200-500 ribu tahun lalu, sedang sejarah bumi telah pun bermula 4.5 bilion tahun yang lampau. Manusia hanyalah pendatang baru dalam alam ini.


3. Kemudian barulah manusia itu dijadikan Allah SWT sebagai makhluk hidup yang mentadbir bumi ini. Namun kejadian manusia itu juga terlalu kerdil. Lahirnya manusia dari cucu Nabi Adam a.s dari sebatian air mani yang dipanggil Nutfah yang bercampur dari sperma lelaki dan ovum perempuan.


4. Wujudnya manusia ini sebenarnya bukanlah tanpa tujuan, namun mempunyai misi sebagai khalifah dan hamba kepada Allah SWT. Oleh kerana itulah manusia itu dijadikan mempunyai pancaindera yang lengkap dan sempurna bagi tanggungjawab itu.


5. Namun semua itu belum cukup untuk memandu manusia mencapai kebahagian di dunia. Buktinya berapa banyak hidupan di bumi ini contohnya haiwan yang turut mempunyai pancaindera yang sempurna, malah punya deria yang lebih tajam dari manusia, tetapi mereka telah pupus dan berbunuhan antara satu sama lain. Maka kerana itulah manusia dibekalkan petunjuk dari wahyu-wahyu Allah SWT yang mulia melalui perantaraan para rasul yang diutuskan kepada manusia. Imam al-Tobari menyatakan bahawa Allah SWT telah menunjukkan, memperkenalkan dan menerangkan jalan ke syurga ( melalui keterangan dari al-Quran dan al-Sunnah). Namun ada manusia bersyukur dengan mengikuti jalan tersebut dan ada yang kufur dengan menolak jalan tersebut.


6. Manusia yang sedar tentang hakikat ini akan menjadi manusia bersyukur kerana segala nikmat dan anugerah yang Allah SWT berikan. Malangnya ada juga manusia yang jahil atau mengetahui hakikat ini namun mengingkarinya hingga menjadi manusia yang kufur atas segala nikmat ini.

7. Maka insaflah, bahawa kita semua hanyalah manusia kerdil yang diangkat dan ditunjuki oleh Allah SWT menuju kenikmatan dan kebahagian yang sebenar. Betapa ramai di antara manusia yang cuba mencari matlamat dan kebahagian hidup ini tanpa panduan Allah SWT, tetapi akhirnya tersungkur dalam kesesatan dan kekufuran.

Ramadhan Kareem...



Senarai restoran, hotel dan resort yang mendapat sijil Halal sempena Ramadhan Al-Mubarak 1432H/2011M



Thursday, July 14, 2011


PELUANG MENYEMAK ARAH KIBLAT DI RUMAH.
Oleh : Mohamad Faizal Bin Jani

Firman Allah dalam surah al-Furqan : 45-46 :

"45. tidakkah Engkau melihat kekuasaan Tuhanmu? - Bagaimana ia menjadikan bayang-bayang itu memanjang, dan jika ia kehendaki tentulah ia menjadikannya tetap (tidak bergerak dan tidak berubah)! kemudian Kami jadikan matahari sebagai tanda Yang menunjukkan perubahan bayang-bayang itu;
46. kemudian Kami tarik balik bayang-bayang itu kepada kami, Dengan beransur-ansur."

Fenomena matahari sedang mengalami istiwa dengan kaabah, merupakan kaedah yang efektif dan mudah dalam penentuan arah kiblat. Ia sangat popular di negara-negara nusantara. Ia bukanlah satu kaedah baru atau moden, tapi merupakan satu kaedah yang telah diamalkan oleh ulama’-ulama’ terdahulu. Walaupun begitu, ia masih lagi sesuai dan efektif untuk diamalkan pada zaman sekarang.

Apakah dia Istiwa Ad’zam.

Kaedah ini sebenarnya telah disebutkan di dalam kitab-kitab ulamak terdahulu seperti Kitab Tadzkirah Fil Ilmil al-Hayyah oleh Nasaruddin al-Tusi ( kurun ke-14 ) dan al-Syamsu al-Fatihah oleh Syeikh Umar Ismail Nuruddin 1343 H ( Tok Guru Sg. Keladi ). Ia mula ditimbulkan semula di pada 1990 oleh En. Baharuddin Zainal, Ketua Unit Falak Syarie, Kolej Agama Sultan Zainal Abidin ( sekarang dikenali sebagai Universiti Darul Iman kampus KUSZA ) dalam artikelnya di Berita Minggu 27 Mei 1990.

Ia akan berlaku ketika nilai sudut istiwa matahari akan bersamaan dengan nilai latitud Mekah, di mana kaabah terletak. Ketika fenomena ini berlaku, bayang objek tegak di seluruh dunia akan membetuli arah Qiblat.

Kejadian matahari istiwa ( rembang ) di atas Kaabah berlaku dua kali setahun. Fenomena ini berlaku mengikut waktu tempatan di Malaysia pada:
i. 28 Mei kira-kira jam 5.16 petang
ii. 16 Julai kira-kira jam 5.28 petang

Oleh kerana fenomena ini berlaku di sebelah petang bagi negara Malaysia, bayang objek akan jatuh ke sebelah Timur dan arah qiblat ialah arah yang mengarah ke barat. Bayang objek yang panjang sewaktu petang juga menyebabkan arah kiblat lebih mudah untuk diukur.

Penentuan arah kiblat ini, boleh dilakukan dengan panduan berikut :

1. Pilih tempat yang agak lapang dan terdedah kepada cahaya matahari.
2. Pacakkan satu tiang dikawasan yang hendak disemak arah kiblatnya.
3. Pastikan tiang tersebut dengan tegak dan lurus.
4. Tepat jam 5:16 ptg pada 28 Mei atau 5:28 petang pada 16 Julai, bayang objek yang wujud ketika itu bersamaan dengan arah kiblat.

Selain dari tiang yang dipacakkan, semakan boleh juga dibuat berdasarkan tiang rumah, sisi rumah yang tegak atau mana-mana objek yang tegak.

Fenomena Istiwa’ ini patut digunakan dengan sebaik mungkin oleh semua pihak atau orang perseorangan untuk menyemak kembali arah kiblat di rumah dan musolla. Bagi semakan arah kiblat pada masjid dan surau ia memerlukan sedikit kepakaran oleh mereka yang mahir dalam ilmu falak bagi mengelakkan kekeliruan dikalangan masyarakat.

Fenomena ini juga menunjukkan betapa harmoninya Islam memanfaatkan segala fenomena alam ini untuk kemaslahatan proses ibadah dan kehidupan umat Islam sejagat. Islam tidak pernah menolak kemampuan sains dalam menjadikan skop ibadah menjadi semakin mudah dan berkesan. Sesungguhnya dalam setiap gerak laku perjalanan alam ini yang ditadbir oleh Yang Maha Agung tidak ada sesuatu yang sia-sia. Inilah Islam yang Allah swt turunkan pada umat manusia sebagai satu cara hidup bagi kebahagian kita dunia dan akhirat.

Bagaimana fenomena ini boleh terjadi ?


Bumi kita berputar pada orbitnya 24 jam mengelilingi matahari. Bagi kita yang berada di Bumi, kesan dari pusingan bumi menyebabkan objek-objek di langit terlihat seolah-olah berputar mengelilingi Bumi dengan arah gerak berlawanan dengan arah pusingan Bumi. Bintang-bintang terlihat bergerak dari timur ke barat. Ini mirip dengan gerakan pohon-pohon yang kita amati ketika membawa kenderaan, seolah-olah pohon-pohon itu bergerak berlawanan arah dengan gerakan kenderaan kita. Efek pusingan ini juga menyebabkan kita mengamati benda-benda langit (termasuk Matahari) terbit di timur dan terbenam di barat.


Sementara itu, bumi kita beredar mengelilingi Matahari dalam tempoh 1 tahun ( tahun masihi ). Akibatnya, bintang-bintang pada langit dan matahari sendiri terlihat berubah posisinya dari hari ke hari, dan setelah satu tahun, kembali ke posisi semula. Matahari bergerak lebih kurang 1˚ sehari ke arah timur. Namun karena bidang peredaran bumi (ekliptik) tidak selari dengan pusingan Bumi, maka gerakan Matahari tadi pun tidak tepat ke arah timur, tetapi membentuk sudut 23.5º.


Bumi dan matahari beredar di atas satah yang berbeza. Satah ini digambarkan seperti rel keretapi yang berbeza di mana bumi dan matahari berjalan di atas rel yang berbeza. Perbezaan satah bumi dan matahari akan mewujudkan sudut Istiwa di antara + 23˚ U dan – 23˚ S.


Berdasarkan rajah di atas satah matahari dan bumi bertemu pada A. Ketika matahari berada di A iaitu pada 21 Mac setiap tahun, sudut Istiwanya adalah 0˚. Begitu juga ketika matahari berada di C iaitu pada 23 Sept setiap tahun, sudut istiwanya juga adalah 0˚. Ketika matahari berada pada B iaitu pada 21 Jun sudut istiwanya ialah + 23 1/2˚ U . Ketika matahari berada pada D iaitu pada 22 Dis sudut istiwanya ialah - 23 1/2˚ S. Ini bermakna matahari akan menuju utara-selatan bagi putaran satu tahun yang akan mewujudkan 4 musim. Kesan putaran inilah juga menyebabkan, kita melihat matahari berada pada kedudukan berbeza pada setiap hari. Ketika mana matahari berada pada sudut istiwa yang sama dengan latitud tempatan, matahari akan berada tepat di titik zenit ketika waktu tengahari. Ini menyebabkan bayang yang wujud pada setengah tempat di bumi akan menunjukkan arah tempat tersebut.


Pada 28 Mei jam 5.16 ptg dan 16 Julai pada 5.28 ptg, matahari akan berada pada sudut istiwa 21˚ 25˚ 15˚ bersamaan dengan latitud makkah. Ini menyebabkan matahari akan berada hampir tepat pada titik zenit ( tengah-tengah langit Makkah ) iaitu pada 28 Mei jam 1.16 ptg dan 16 Julai pada 1.28 . Fenomena ini akan menyebabkan semua bayang yang wujud di setengah muka bumi, akan merujuk kepada arah kiblat.


Walau bagaimanapun kaedah ini hanya boleh digunakan bagi negara yang berada diantara latitud + 23 ½ ˚dan -231/2˚ dan juga negara yang mengalami waktu siang ( dalam jarak lebih kurang 90 darjah dari Makkah ( lihat rajah dibawah ) . Maka kerana itu bagi negara-negara yang sudah mengalami senja dan malam, pada ketika ini kaedah ini tidak dapat dipraktikan. Bagi penduduk Malaysia kaedah ini dapat diaplikasikan secara mudah dan efektif. Dengan kedudukan di antara kedudukan latitud 2˚ - 10˚ dan longitud 100˚-120˚, kedudukan kita memudahkan kaedah ini dibuat. Ini kerana pada waktu istiwa di Makkah kita sedang mengalami waktu petang. Bayang yang wujud pada waktu ini lebih panjang. Ini memudahkan penandaan arah kiblat dilakukan.


Walaubagaimanapun, bagi tempat-tempat yang mengalami malam ketika istiwa A’zam itu berlaku, mereka juga boleh dengan menggunakan kaedah yang sama pada 28 November 21:09 UT (29 November 05:09 pg waktu Malaysia ) dan 16 Januari 21:29 UT (17 Januari 05:29 pg waktu Malaysia), matahari tepat berada di bawah Ka'bah. Ini kerana pada saat tersebut, jika kita tepat menghadap ke arah Matahari, berarti kita tepat membelakangi arah kiblat. Jika kita memancangkan tongkat tegak lurus, maka arah jatuh bayangan tepat ke arah kiblat.

Fenomena Istiwa’ ini patut digunakan dengan sebaik mungkin oleh semua pihak atau orang perseorangan untuk menyemak kembali arah kiblat di rumah dan musolla. Bagi semakan arah kiblat pada masjid dan surau ia memerlukan sedikit kepakaran oleh mereka yang mahir dalam ilmu falak bagi mengelakkan kekeliruan dikalangan masyarakat.

Fenomena ini juga menunjukkan betapa harmoninya Islam memanfaatkan segala fenomena alam ini untuk kemaslahatan proses ibadah dan kehidupan umat Islam sejagat. Islam tidak pernah menolak kemampuan sains dalam menjadikan skop ibadah menjadi semakin mudah dan berkesan. Sesungguhnya dalam setiap gerak laku perjalanan alam ini yang ditadbir oleh Yang Maha Agung tidak ada sesuatu yang sia-sia. Inilah Islam yang Allah swt turunkan pada umat manusia sebagai satu cara hidup bagi kebahagian kita dunia dan akhirat.

















Friday, June 10, 2011

Pilihanraya memecahbelahkan Melayu !

Agak pelik bila ada pihak yang cuba menonjolkan diri sebagai hero Melayu dengan membangkang tindakan Kerajaan Negeri Pulau Pinang yang telah memutuskan kaedah pemilihan Anggota Jawatankuasa (AJK) Kariah Masjid di seluruh negeri menggunakan sistem pengundian dalam kertas undi ala pilihan raya. Menurut Pengerusi Jawatankuasa Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Negeri, Abdul Malik Kassim, kaedah pemilihan yang diperkenalkan itu adalah persetujuan bersama dengan pelbagai pihak termasuk Jabatan Hal Ehwal Agama Islam (JHEAI), Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP) dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO). Di antara tujuan kaedah baru ini adalah bagi menjadikan kaedah pemilihan jawatankuasa kariah yang lebih telus, berbanding dengan tatacara pemilihan sedia ada. Ini juga bertujuan untuk mengembalikan hak anak-anak kariah untuk mencalon dan memilih pemimpin kariah masing-masing kepada MAIPP. Di antara tuduhan yang dilemparkan adalah :


1. Ianya menjerumuskan institusi masjid ke kancah politik kepartian.

2. Ianya akan memporak-perandakan institusi masjid dan mengheret jawatan kuasa kariah masjid dalam kancah perpecahan apabila wujud aktiviti berkempen, mengadu domba serta memburuk-burukkan antara satu sama lain.

3. Kaedah pelaksanaan pilihan raya itu juga sangat lemah dan longgar sehingga boleh menimbulkan rasa syak wasangka dalam kalangan kariah masjid sekali gus memungkinkan perseteruan serius berlaku.

4. Sistem sedia ada yang diamalkan sejak lebih 50 tahun lalu membolehkan wakil dari setiap kampung menduduki jawatankuasa masjid supaya apa jua aktiviti dapat dilakukan dengan penglibatan menyeluruh masyarakat tanpa mengira fahaman politik.

Adalah merupakan tuduhan yang amat dangkal jika dikatakan sistem pengundian ala pilihanraya ini sebagai menjerumuskan masjid ke kancah politik kepartian. Ini kerana tidak ada sebarang calon yang akan mewakili parti politik dan setiap individu adalah mewakili diri mereka sendiri.

Jika dikatakan pengundian boleh membawa perpecahan dan porak poranda, maka adalah lebih baik pemilihan wakil rakyat dan ahli parlimen juga tidak dibuat melalui proses pengundian kerana kesan pecah belahnya adalah jauh lebih parah.

Mungkin terdapat beberapa kelemahan dalam aspek teknikal dalam kaedah yang dibuat namun tidaklah sampai ke tahap kita perlu menolak bulat-bulat kaedah yang dicadangkan kerana ianya ternyata jauh lebih baik dan lebih telus berbanding kaedah sedia ada.

Tidak pernah ada mana-mana pihak yang menganggap sistem sedia ada sebagai yang terbaik malah sistem sedia ada lebih menunjukkan penguasaan satu-satu puak terutamanya yang mewakili parti pemerintah. Setiap pertemuan antara pihak Majlis dan ahli kariah pasti ada desakan agar kaedah pemilihan oleh ahli kariah dikembalikan semula samada oleh mereka yang mewakili parti kerajaan apatah lagi parti pembangkang.

Beberapa dekad terdahulu, kaedah pemilihan melalui Mesyuarat Agong dilaksanakan di masjid dan surau di seluruh negara. Kemudiannya semenjak era 90’an bermulalah pindaan undang-undang yang mengubah kaedah tersebut kepada kaedah lantikan oleh pihak Majlis melalui cadangan nama yang diperolehi dari berbagai pihak. Di antara sebab kenapa selama ini pihak Majlis membatalkan kaedah pemilihan ahli jawatankuasa masjid melalui Mesyuarat Agong adalah disebabkan kelemahan ahli kariah yang hanya memilih berdasarkan hubungan peribadi ataupun populariti seseorang calon. Akhirnya jawatan-jawatan penting yang menggerakkan masjid seperti setiausaha dan bendahari dipegang oleh mereka yang tidak mempunyai kemahiran sama sekali. Walaubagaimanapun kelemahan ini akan dapat diatasi melalui pencalonan awal ke jawatan-jawatan tersebut yang hanya membenarkan kelayakan minima yang khusus bagi jawatan tertentu. Perkara ini tidak menjadi masalah yang besar jika setiap pencalonan dipantau oleh pihak Majlis.

Walaupun kaedah pengundian pilihanraya seperti ini bukanlah merupakan satu satunya kaedah yang terbaik, namun ianya ternyata boleh menjadi satu kaedah alternatif buat masa ini. Ianya sekurang-kurangnya mampu memuaskan hati semua ahli kariah yang merasakan hak mereka untuk memilih kepimpinan di kalangan yang mereka kenali. Janganlah kerana fahaman politik sempit yang kita anuti menjadikan hati kita terlalu keras sehingga menafikan hak masyarakat sebagaimana yang selama ini diharap-harapkan oleh majoriti Umat Islam di negara ini.

Wednesday, February 2, 2011

Selamatkan Pelajar Kita di Mesir

Mesir sebuah Negara yang kaya dengan sumber hasilnya. Sebagai Negara yang menyimpan sejarah manusia dari zaman ke zaman Mesir cukup sinonim di hati umat Islam. Negara mesir adalah tanah yang pernah menerima jejak para anbiya yang mulia, tanah yang mengalirnya sungai Nil yang menjadi saksi kemuliaan para Rasul mahupun kekejaman Firaun satu ketika dulu. Universiti al-Azhar pusat pendidikan tertua dan termahsyur dunia Islam terletak di Mesir. Samada kita yang pernah menuntut di sana atau tidak, sedar atau tidak terhutang budi pada al-Azhar. Ini kerana sebahagian besar tuan-tuan guru, para pensyarah atau ustaz-ustaz kita yang berada di Negara ini mendapat pendidikan di sana.

Perkembangan terkini Negara Mesir yang memperlihatkan kebangkitan rakyat memprotes dan menuntut Presiden Husni Mubarak untuk meletak jawatan merupakan hal yang sepatutnya mendapat perhatian dunia. Apatah lagi Mesir adalah saluran masuk ke Gaza, Palestin. Ia digambarkan peparu yang membantu umat Islam di Gaza bernafas.

Namun negara Israel, awal-awal lagi telah melobi US dan negara-negara Barat untuk memberikan sokongan kepada Presiden Husni Mubarak yang dikatakan sekutu rapat mereka. Dasarnya selama ini dalam isu-isu Palestin sangat mendukacitakan umat Islam. Masih segar dingatan kita bagaimana sekatan oleh kerajaan Mesir terhadap bantuan kemanusiaan yang dihantar melalui Mesir ke Gaza. Ini seperti dilaporkan dalam berita harian : “Akhbar Israel, Haaretz melaporkan kementerian luar negara itu memberitahu diplomatnya bahawa kestabilan rejim di Mesir adalah utama bagi kepentingan Barat dan rantau Asia Barat. Kita harus membendung kecaman awam terhadap Presiden Hosni Mubarak,” kata kementerian luar itu. Akhbar itu berkata, kenyataan itu dihantar kepada diplomat Israel di beberapa negara termasuk AS, Kanada, China, Russia dan beberapa negara Eropah.”

Dalam laporan media barat juga menyatakan kebimbangan 10% masyarakat Kristian Koptik yang mahukan Presiden Husni Mubarak terus memerintah Mesir kerana dasarnya selama ini yang membuka peluang kepada mereka bebas beribadat. Mereka mendakwa parti Ikhwan Muslimin yang menjadi parti lawan kepada Husni Mubarak di pimpin oleh mereka yang radikal. Namun saya agak sangsi dengan laporan ini. Media barat yang memang cukup terkenal dengan gaya provokasi dan memutar belitkan isu-isu perlu kita perhalusi.

Namun saya mendoakan yang terbaik untuk saudara seislam di Mesir. Walau pun saya bukan keluaran al-Azhar tetapi peluang dapat bernaung di bawah keilmuan para sarjana di al-Azhar selama hampi 3 bulan dalam program daurah di sana, tetapi tempoh itu cukup saya melihat sendiri perjuangan rakyat Mesir dalam meneruskan hidupnya. Kesempitan hidup, kemiskinan dan peluang pekerjaan yang cukup terhad menjadikan rakyat mesir hidup dalam keadaan sangat sederhana dan tertekan.

Ini sangat berbeza dengan kehidupan pemimpin mesir Husni Mubarak. Menurut akhbar berita harian Presiden Husni Mubarak dikatakan mempunyai aset £25 bilion (RM120 bilion) sejak berkuasa pada 1981. Anggota keluarga Presiden Mesir, Hosni Mubarak dilaporkan sudah keluar dari Mesir menuju ke kediaman keluarga itu di London, lapor akhbar The Sun, pada 31 Jan lepas. Anak lelaki presiden itu, Gamal, 47, dikatakan bertolak dengan pesawat peribadi bersama keluarganya dan 97 beg besar. Keluarga itu dikatakan menginap di rumah agam enam tingkat milik mereka bernilai £8.5 juta (RM41 juta) berdekatan pusat beli-belah terkemuka Harrods di Knightsbridge, barat London. Khabar angin turut bertiup kencang bahawa Mubarak dan isterinya, Suzanne, 69, bercadang ke London. Suzanne, Gamal dan anak sulung Mubarak, Alaa, 49, menjadi simbol kekayaan dan rasuah di Mesir. Suzanne turut digelar Marie Antoinette kerana bersikap umpama ratu yang dipancung di zaman revolusi Perancis.

Namun saya tertarik dengan pandangan ulamak tersohor Syeikh Dr. Yusuf al-Qardhawi dalam kenyataannya yang disiarkan di dalam islam.online bahawa demonstrasi dan protes besar-besaran rakyat Mesir itu hanya akan selesai dengan Husni Mubarak sendiri meletakkan jawatan. Bukan dengan memecat atau mengantikan menteri-menterinya. Beliau meminta Husni Mubarak mengambil pengajaran dari kejatuhan kerajaan Ben Ali di Tunisia yang dengan sukarela meletakkan jawatan sebelum rakyat menjalankan protes yang lebih keras dan ini akan menyebabkan Mesir akan runtuh dan lumpuh.

Selamatkan Pelajar Malaysia

Menurut http://krisismesirnasibrakyatkita.blogspot.com nasib pelajar Malaysia masih tidak menentu terutama bagi pelajar jurusan agama atau mereka yang pergi bukan dengan tajaan mana-mana pihak. Kita sangat mengharapkan kerajaan akan mengambil langkah kontigensi untuk menjamin keselamatan rakyat Malaysia yang sebahagian besarnya adalah para pelajar. Malah terdapat pelajar yang masih belasan tahun berada di sana untuk belajar turut terperangkap di dalam keadaan ini. Namun tidak kira samada mereka adalah pelajar tajaan atau tidak pihak kerajaan perlu mengambil langkah drastik bagai memindahkan mereka.

Berikut adalah tulisan pelajar kita di sana dari http://ariffshah.com/krisis-mesir-keadaan-sebenar-pelajar-malaysia/ :

“ Salam Ariff, saya Nadia, a student in Egypt.
Ariff, kini saya berada di Malaysia kerana pulang untuk winter break, but when I got home, the condition in Egypt somehow got worse about the Hosni Mubarak thingy. Ramai yang sangka keadaan kat sana adalah okay, mengikut kata Jabatan Penuntut Kaherah Mesir dan Kedutaan Malaysia di sana, but there are parts that they don’t know:

Di tempat saya Mansoura, people got killed on the streets, houses are getting robbed and they are aiming to attack Malaysian students. There are about 6000 prisoners on the streets! Pelajar kita di Alexandria dirogol, airport dibakar dan anggota polis tidak lagi menjalankan tugas mereka. (Penulis -Namun menurut response berita pasal student kena rogol, tidak tepat cuma ia hampir-hampir berlaku, namun kita doakan keselamatan mereka)

Kita memohon supaya kerajaan Malaysia memandang serius hal ini. Bukan sahaja di Mansoura, malah di seluruh Mesir keselamatan rakyat kita terancam.
Segala update berkenaan keadaan di sana boleh dibaca melalui blog Krisis Mesir, Nasib Pelajar Kita. Jika ada cadangan di luar sana untuk membantu kami mendapatkan perhatian kerajaan Malaysia, sila hubungi Nurul Nadia Binti Md Zin di 017-3193923
Atau melalui:
Facebook: Nuvul Nadiva Dizavch
Twitter: DyyaDizarch
Blog: Nadia-ism
YM: nadia_mdzin2001@yahoo.com
Please let all Malaysians know about this. I will do the same but I need your help too especially to all the bloggers out there. May Allah save our citizens there.
- Nadia”

Dimaklumkan hingga kini kebanyakkan pelajar yang dibawa balik dan berjaya dihubungi adalah pelajar-pelajar di bawah tajaan yang kebanyakkan mengambil jurusan perubatan. Manakala pelajar yang pergi sendiri dan mengambil jurusan agama di al-Azhar masih tidak berjaya dihubungi dan kebanyakkan mereka hidup dalam ketakutan dan tertekan. Ini terutama bagi mereka yang tinggal di rumah sewa persendirian. Rata-rata ibu-bapa dan kaum keluarga pelajar Malaysia di Mesir sangat kecewa dengan kelewatan kerajaan Malaysia bertindak dalam hal ini. Ketika mana negara-negara lain seperti Indonesia awal-awal lagi telah mengeluarkan rakyat mereka dari Mesir. Malah ada ibu bapa yang kecewa apabila sentimen politik kepartian turut dimainkan dan diseret dalam hal ini. Ini sepatutnya tidak perlu langsung berlaku. Samada pelajar ini pro-kerajaan atau pro-pembangkang, semua pihak pihak memikirkan usaha menyelamatkan mereka. Ingat.. jika ada satu nyawa yang terkorban hasil kelewatan kita bertindak, dunia pasti akan melihat kelemahan dan kebebalan kita dalam membuat keputusan ini kerana alasan-alasan yang tidak langsung munasabah dan kadang-kadang penuh emosi. Namun ketika artikel ini dipostkan YAB Pendana Menteri telah mengumumkan untuk membawa balik pelajar Malaysia. Tetapi belum dapat disahkan apakah semua pelajar atau pelajar tajaan sahaja.

Kita doakan semua rakyat Malaysia di Mesir akan dilindungi Allah SWT dari segala kekacauan dan kejahatan. Semoga segala usaha menyelamatkan pelajar kita di sana dipermudahkan dan semoga negara Mesir akan kembali aman dan berada di bawah lindungan Allah SWT dari mereka yang mahu memporak perandakannya. Amin Rabbal Alamin.

Monday, December 6, 2010

Takwim Hijrah : Satu Soroton


Takwim dalam konteks Malaysia menurut Baharuddin Zainal ( 2003 ) merupakan satu produk sosial-agama-sains yang mempunyai ciri-ciri berikut :
1. Tarikh takwim dan maklumat asasnya boleh disusun untuk tempoh masa yang panjang.
2. Takwim mestilah mudah digunakan oleh masyarakat awam.
3. Mekanisme penyelarasan sistem takwim mesti objektif.

Penyusunan takwim oleh ahli falak melibatkan pengiraan yang agak rumit dan panjang. Ahli-ahli falak yang mengetahui dengan tepat gerakan bulan dan matahari mampu untuk menyusun takwim untuk tempoh yang panjang. Walau bagaimanapun pengiraan ini amat rumit untuk difahami dan digunakan oleh masyarakat awam ketika mereka hendak mengetahui awal tahun, bulan dan anggaran tarikh-tarikh perayaan dalam Islam. Para ahli falak mengambil inisiatif, menyusun satu jadual yang sifatnya mudah dan tidak menyusahkan orang awam unutk mereka gunakan dalam kegiatan seharian.

Maka taqwim pada hari ini adalah produk yang telah dipermudahkan bagi tujuan kegunaan awam. Satu ketika dulu juga wujud jadual-jadual mencari awal bulan yang disusun oleh ahli-ahli falak untuk kegunaan orang ramai. Jadual ini memerlukan sedikit pengiraan atau pembacaan jadual sebelum tarikh dan hari dapat ditentukan. Dengan jadual yang mudah, berkesan dan murah, masyarakat dapat mengatur kehidupan mereka dengan lebih teratur. Dalam koleksi penulis ada sebuah pengiraan takwim bertajuk Jadual al-Natijatul Daimah, boleh dibeli dengan harga hanya 25 sen.

Hijrah

Perkataan ‘hijrah’ sering kali disalahertikan oleh barat bila ia dirujuk kepada asal hijrah iaitu hajara iaitu memutuskan hubungan & meninggalkan kaum.

Syed Abul Hassan al-Nadwi( Ilyas: 94) berkata:

“ ..sememangnya ia ( kedatangan abad ke -15 ) merupakan peristiwa yang unik untuk difikirkan, apabila tarikh Islam tidak bermula dengan kemenangan Islam dalam peperangan begitu juga dengan kelahiran dan kewafatan nabi Muhammad SAW serta turunya Wahyu. Tarikh Islam bermula dengan Hijrah, atau pengorbanan demi kebenaran dan demi memelihara wahyu yang diturunkan. Ia sebenarnya satu pilihan yang diilhamkan oleh tuhan. Allah SWT ingin mendidik manusia bahawa pergelutan antara kebenaran dan kejahatan adalah kekal abadi. Tahun Islam tidak mengingatkan umat Islam pada setiap tahun akan kemegahan dan kegemilangan Islam, tetapi pengorbanan mereka dan mempersiapkan mereka melakukan pengorbanan yang sama.”

Kalendar Umat Islam Sebelum Takwim Hijrah Diperkenalkan

Umat Islam sebelum menggunakan kalendar Hijrah merujuk kepada peristiwa yang terbesar yang berlaku dalam 12 bulan atau tahun tersebut. Maka ada tahun disebut sebagai tahun Gajah ( Kelahiran nabi SAW ), tahun Bah dan sebagainya. Kedudukan nama 12 bulan adalah sama seperti yang digunakan pada hari ini oleh umat Islam. Dari 12 bulan tersebut ada 4 bulan yang disebut bulan-bulan haram, iaitu mereka diharamkan berperang pada bulan-bulan tersebut.

Bulan dan Maknanya

1. Muharram: Ini kerana orang-orang arab dilarang berperang di dalam bulan ini.
2. Safar: mereka biasanya keluar bermusafir kerana pergi berperang atau melarikan dari musim panas.
3. Rabi` al-Awwal: ( musim bunga ) biasanya ia bersamaan dengan musim bunga.
4. Rabi` al-Akhar: biasanya ia bersamaan dengan penghujung musim bunga.
5. Jumada al-‘Ula: ( Beku ) biasanya ia bersamaan dengan musim sejuk yang menyebabkan air membeku.( winter time.)
6. Jumada al-‘Ukhra: biasanya ia bersamaan dengan akhir musim sejuk.( winter time.)
7. Rajab: berasal dari kata ‘rajaba’ –menyucikan - ertinya menyucikan diri dari segala kekejian yang berlaku dari peperangan. Rejab adalah bulan haram.
8. Sha`ban: Berasal dari kata ‘tash`aba’, iaitu pergi ke arah yang berlainan, ini kerana mereka akan keluar melalui jalan berlainan untuk berperang.
9. Ramadan: Berasal dari kata ‘Ar-ramda’ yang merujuk kepada kepanasan yang bersangat.ini kerana cuaca panas yang sangat meyeliputi semenanjung arab ketika bulan ini.
10. Shawwal:. Shala : terangkat kerana pada zaman dahulu syawal adalah musim panas yg menyebabkan unta yang berjalan di padang pasir terangkat mulutnya dan menyeringai kerana kepanasan. Ada yg percaya bulan ini tidak elok berkahwin jadi Rasul SAW sengaja berkahwin dgn Aisyah pd bulan ini.
11. Dhul-Qi`dah: (duduk ) – rehat : Ini kerana orang Arab tidak berperang pada bulan ini kerana ia termasuk bulan-bulan haram.
12. Dhul-Hijjah: dinamakan demikian kerana ibadat haji dilakukan pada bulan ini.


Sejarah Takwim Hijri


Sejarah takwim hijri bermula pada era khalifah Umar al-Khattab r.a. Era kepimpinan Abu Bakr as-Siddiq, tidak memberikan kesempatan kepada umat Islam untuk menyemak hal ini disebabkan oleh tempoh yang pendek dan kesibukan umat Islam berhadapan dengan peperangan terhadap golongan Murtad. Sehinggalah pada tahun 17 selepas Hijrah, Umar al-Khattab yang menjadi Khalifah ketika itu melihat kepada perlunya umat Islam mempunyai suatu kalendar yang teguh untuk menjadi rangka masa pengurusan kehidupan seharian mereka serta pembinaan tamadun Islam itu sendiri. Perkara ini tercetus ketika mana Saidina umar menerima 3 surat :


1. Dari Abu Musa al-Ashaari dengan tidak disebutkan tarikhnya.
2. Gabenor Mesir yang hanya menyatakan syuhur sya’ban.
3. Ya’la Ibn Umayyah dari Yaman menulis surat dengan mencatatkan tarikh tahun hijrah saw.

Surat Abu Musa al-Ashaari dan Gabenor Mesir yang datang ini membingungkan beliau kerana tiada tarikh rujukan. Namun beliau tertarik dengan surat dari Ya’la Ibn Umayyah dari Yaman menulis surat dengan mencatatkan tarikh tahun hijrah Nabi saw. Lantas beliau mengumpulkan beberapa sahabat dan bermesyuarat dengan mereka. Di peringkat awalnya, mereka cenderung kepada menjadikan tarikh kelahiran Nabi Muhammad SAW sebagai permulaan kalendar Islam. Namun hal ini tidak mencapai persetujuan kerana umat Islam tidak sepakat tentang tarikh sebenar kelahiran Nabi SAW di antara 8 dan 12 Rabiul Awwal tahun 571M.

Begitu juga, kelahiran Nabi SAW bukanlah merupakan signifikasi terbesar terhadap baginda saw. Hal ini berlainan dengan orang Nasrani yang menyembah Isa AS dan mengangkat Baginda sebagai tuhan. Maka sudah tentulah kelahiran Nabi Isa itu yang dianggap sebagai peristiwa terpenting. Akhirnya umat Islam bersetuju meletakkan tahun peristiwa Hijrah sebagai permulaan hitungan kalendar mereka (Al-Bidayah wa an-Nihayah oleh Ibnu Kathir 2 / 259).

Oleh yang demikian, pada hari Rabu 20 Jamadil Akhir 17 Hijrah, Umar al-Khattab dan para sahabat telah bersetuju Taqwim Islam disusun berdasarkan tahun Hijrah baginda ke Yathrib ( Madinah ) . Menurut Sheikh Tahir Jalaluddin baginda sampai di Madinah ( Quba) pada hari Isnin 9 Rabiul Awwal 1 H bersamaan 20 Sept 622 M.( Khir: 22:1987 )

Dengan itu, perhitungan terhadap Taqwim Hijri memperolehi kesepakatan bahawa 1 Muharram tahun pertama Hijrah jatuh pada hari Khamis 15 Julai 622 M bersamaan tahun 4382 bagi kiraan Ibrani, 933 pada kalendar Alexander the Macedon dan 1375 pada kiraan Roman.

Wallahua’lam.